რობერტ სტურუა - "ვეფხისტყაოსანი" მინდოდა დამედგა, მაგრამ ფული არ მომცეს და ვერ დავდგი

რობერტ სტურუა - "ვეფხისტყაოსანი" მინდოდა დამედგა, მაგრამ ფული არ მომცეს და ვერ დავდგი

დიდ მაესტროს - რობერტ სტურუას 75 წელი უსრულდება. სამი მეოთხედი საუკუნე ცოტა არ არის, თუმცა რობერტ სტურუას მსუბუქად მოაქვს ეს წლები, მასში ერთმანეთს ერწყმის ერთი მხრივ ბავშვური უშუალობა და სიცელქე და მეორე მხრივ - აზროვნების სიღრმე და გენიალურობა. მან ყველაზე მეტად იცის, რა მოაქვს ადამიანისთვის ინტელექტსა და განათლებას, იცის, რამხელა სიმძიმეა იყო ხელოვანი, ქმნიდე და ფიქრობდე განუწყვეტლად, იყო კაცობრიობის მიერ უკვე შექმნილისა და გააზრებულის ღირსეული წამკითხველი...

კაბინეტში, თაროებზე უსწორმასწოროდ აწყვია სხვადასხვა ენაზე გამოცემული წიგნები. ამ ფონზე კიდევ უფრო თვალნათელია, რომ რობერტ სტურუა მარტო ინტელექტსა და წიგნიერებაზე არ დგას. არის კიდევ რაღაც - ძალიან ძლიერი და მასშტაბური, შემოქმედებითობისა და ადამიანად ყოფნის ბედნიერების დიდი ნაზავი, რომელიც არცერთ საკანს არ შეაგუებს, ცხაურის იქით გაახედებს და უკიდეგანო სივრცეებით აავსებს.

თეატრზე ვსაუბრობდით და სიტყვას მოჰყვა - ეპიდავროსი ახსენა, უძველესი ბერძნული კულტურის ნიმუში, ესკულაპეს ქალაქი, სადაც ანტიკური სამყაროს სამკურნალო ცენტრი იყო... აქვეა უძველესი ამფითეატრი, რომელიც 14 ათას მაყურებელს იტევს და რომლის აკუსტიკაც ისეთი ძლიერია, რომ ბევრ თანამედროვე ნაგებობას შეშურდება...

ბერძნები თვლიდნენ რომ ადამიანს მარტო წამალი კი არ განკურნავდა, არამედ ხელოვნებაც - თეატრი, რომელიც თანამონაწილეობის განცდის გამო უმოკლეს გზას სთავაზობს ადამიანს კათარზისისკენ.

- სხვათა შორის, ეპიდავროსში ორი სპექტაკლი მაქვს დადგმული, "ელექტრა" და "ოიდიპოს მეფე"... განსხვავებული განცდაა - 35 საუკუნეა ეს სივრცე ეთმობა ხელოვნებას, - მითხრა მაესტრომ, რობერტ სტურუამ...

- ღია ცის ქვეშ თამაში - ამასაც აქვს განსხვავებული განცდა... თქვენ ეპიდავროსის გარდა აკროპოლისშიც გაქვთ სპექტაკლი დადგმული...

- კიდევ პირველი უცხო ქვეყნის თეატრი ვიყავით, რომელსაც ნება მისცეს პაპის ეზოში წარმოგვედგინა სპექტაკლი... - მცირე პაუზის შემდეგ, თითქოს თემას გადაუხვიაო, სინამდვილაში კი სწორედ ის თემა გააგრძელა, რასაც თეატრი უდგას ბურჯად, - სხვათა შორის, მიფიქრია, რომ სისხლი თავისას შვრება, ამ თვალსაზრისით დრო აღარ არის მნიშვნელოვანი. ათენში როცა ხარ, ხედავ ბერძნული სისხლი ბევრი მუსულმანური, თურქული სსხლითაა გაჯერებული, მაგრამ ზოგჯერ დაინახავ: ნამდვილი ანტიკური ბერძენი მოდის. ბერძნული სისხლი ისევ ცოცხალია...

- უნიფიცირება დღევანდელი ერების დიდი პრობლემაა... განვითარებული ქვეყნები თვლიან რომ ყველაფერი უნდა მოგვახვიონ თავს, არადა, რუსთველი ამბობს: "რომელმან მოგვცა სამყარო გვაქვს უთვალავი ფერითა"... ერების მრავალფეროვნება დედამიწის მთავარი სიმდიდრეა...

- უნიფიცირება უკურეაქციას გამოიწვევს, გასაგებია, რომ ყველა დედამიწის შვილები ვართ, მაგრამ ამდენი ფერი რატომ უნდა წაიშალოს? ამას წინათ შევესწარი, ნიუ-იორკში ამერიკის აღმოჩენის დღეს აღნიშნავდნენ, მეხუთე ავნიუზე პარადე იყო. მოდიოდნენ იტალიელები ტრადიციული სიმღერებით, ირლანდიელები მწვანე დროშებით... ხალხი უნდა ცდილობდეს, შეინარჩუნოს და განავითაროს თავისი კულტურა.

- ეთანხმებით თუ არა, რომ კულტურის შენარჩუნება-განვითარებისთვის ნებისმიერ ეპოქაში საჭიროა გყავდეს ლორენცო მედიჩი.

- ეს ფუნქცია სახელმწიფოსაც შეუძლია, იტვირთოს. ვუდი ალენი წელიწადში ერთხელ იღებს ფილმს, ყველა მისი ფილმი გამოირჩევა საინტერესო იდეით... ზოგი უკეთესია, ზოგი - ნაკლებად. ამერიკა აფასებს მას და აძლევს კერძოდ ვუდი ალენს ფილმის გადასაღებად საჭირო თანხას. ეს ძალიან სწორი მიდგომაა.

- ხელოვნება და ფული - ეს საინტერესო თემაა. შეიძლება იყო უკიდურესად ხელმოკლე ფიროსმანი და ქმნიდე დიდ ხელოვნებას... თუ გქონიათ შემთხვევა, როცა დაუფინანსებლობის გამო თქვენი ძალიან საინტერესო იდეა დარჩენილა ხორცშეუსხმელი?

- იყო ასეთი შემთხვევა. "ვეფხისტყაოსანი" მინდოდა დამედგა, მაგრამ არ მომცეს ფული და ვერ დავდგი. სპექტაკლი შემიძლია ქუჩაშიც დავდგა, ისე როგორც ჩემს ყმაწვილობაში ერთი ბაბაიანი დადიოდა და ოტელოს თამაშობდა ეზოებში. მაგრამ ეს ის არ იქნება... ფიროსმანზე კი იცით რას ვიტყვი? უკიდურეს სიდუხჭირეში ცხოვრობდა, - ყველამ იცოდა, იცნობდნენ, მასთან დადიოდნენ, არაფრით, ან ვერაფრით ეხმარებოდნენ... სამწუხაროა... მაგრამ სასაფლავი მაინც არ დაგვეკარგა! სადამდე უნდა მიხვიდე ერი, რომ ფიროსმანის საფლავი დაკარგო?

- ხსოვნის შენახვა - ეს კიდევ ერთი აქტუალური თემაა... ჩვენმა ქალაქმა ცოტა ხნის წინ კიდევ ერთი დიდი ხსოვნა დაკარგა - ლეჩკომბინატის შენობა, საიდანაც გალაქტიონი გადმოხტა, დაანგრიეს...

- კარგი შენობა იყო, მისი ავტორი გახლდათ რუსი არქიტექტორი, რომელმაც ააშენა ქიაჩელზე ბერიას სახლი... სამწუხაროა, რომ დაუნგრევიათ... რას ვკარგავთ და რას ვმატებთ ჩვენს ქალაქს? თვალწინ მიდგას ორი კანალიზაციის "ტრუბა" რიყეზე... ვიცი, ქართული სიტყვა არ არის, მაგრამ სწორედ ეს შეეფერება იმ ნაგებობებს... რაღა მაინც და მაინც იქ ჩადგეს, სადაც დაიბადა ეს ლამაზი ქალაქი? წადი რა გარეუბანში ჩაატარე ექსპერიმენტი... ვის ვაშენებინებთ და რას ვაშენებინებთ?

ლორენცო მედიჩი არ მისცემდა შეკვეთას შემთხვევით ადამიანს, და ვინჩის შეუკვეთავდა... რატომ? ლორენცო იზრდებოდა გარემოში, ოჯახში, სადაც არ შეიძლებოდა უგემოვნო და უკულტურო გაზრდილიყო...

იხილეთ ინტერვიუს სრული ვერსია

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია