ადამიანმა უფალთან რომ დაიმკვიდროს, უპირველესად სულიერი თვისებებით უნდა იყოს შემკული. ამისათვის უნდა აღასრულოს ღვთის მცნებები. ღვთის მცნებების გარდა, ადამიანებს მიცემული აქვთ ნეტარების მცნებები, სადაც უფალი იმ სულიერი თვისებების შესახებ საუბრობს, რომელთა მეშვეობითაც მოვიპოვებთ მარადიულ, ნეტარ მდგომარეობას...
მამა მაკარი:
- ნეტარების პირველი მცნების თანახმად, უფალი ნეტარებს უწოდებს "სულით გლახაკთ". გლახაკი არის არაფრის მქონე. სულიერად ყველა ადამიანი არაფრის მქონეა, ღვთის წინაშე. ადამიანს არაფერი გააჩნია, მაგრამ ეს არ ნიშნავს, რომ ყველა ადამიანი ნეტარია, არამედ მხოლოდ ის, ვინც შეიგნებს, რომ გლახაკია და უფალს შესთხოვს დახმარებას. მიწიერადაც რომ ავიღოთ, თუ გლახაკი, არაფრის მქონე ადამიანი არ სთხოვს დახმარებას სხვას, შიმშილით დაიღუპება. თუ დახმარებას ითხოვს, აუცილებლად მიიღებს შეწევნას. ის ადამიანი, რომელიც არ აღიარებს, რომ გლახაკია სულიერად და უფალს არ სთხოვს დახმარებას, სულიერად დაიღუპება.
თუ ადამიანი სულის სიგლახაკეს, ამ სულიერ თვისებას შეიძენს, შეიმეცნებს, რომ არაფრის მქონეა, არაფერს წარმოადგენს ღვთის წინაშე, თავისთავად გადადის ნეტარების მცნებების მეორე საფეხურზე - ხდება "მგლოვიარე გულთა". შესაძლოა, უამრავი ადამიანი გლოვობდეს, წუხდეს თავისი მდგომარეობის გამო, არსებულზე მეტი სურდეს, მაგრამ ასეთი მგლოვიარე ვერ მიაღწევს ნეტარ მდგომარეობას. მიაღწევენ ისინი, ვინც თავის ცოდვებს აღიქვამენ და გლოვობენ მათ გამო და მარადჟამს ახსოვთ ღვთის წინაშე უღირსება. ყველა ადამიანი ცოდვილია, მაგრამ ყველა ვერ აღქვამს ცოდვებს. ცოდვილთა ორი კატეგორია არსებობს: ერთნი, რომლებიც ხედავენ თავიანთ ცოდვებს და სინანულში არიან ამის გამო, ხოლო მეორენი, რომლებიც თავს მართლებად თვლიან, მიაჩნიათ, რომ ცოდვები არა აქვთ, შესაბამისად, არც ცოდვათა გამო სინანულს განიცდიან. უფალი ნეტარებას იმ ადამიანებს მიანიჭებს, რომლებიც გულით გლოვობენ თავიანთი შეცოდებების გამო და ცოდვათაგან განწმენდასაც ცდილობენ აღსარების გზით, თუ ღვთისგან დადგენილი სხვა წესებით.
ვინც თავისი ცოდვების გამო მწუხარებაშია, ვინც გულით გლოვობს ცოდვებსა და დაცემულ მდგომარეობას, სწორედ ისინი იქნებიან ნუგეშისცემულნი იმით, რომ დაიმკვიდრებენ მარადიულ ნეტარებას, სადაც აბსოლუტური ნუგეშისცემა და სამარადისო ნეტარებაა, მაგრამ მიწიერ ცხოვრებაშიც მიიღებენ ნუგეშისცემასა და სულიერ სიხარულს.
ერთი შეხედვით თითქოს წარმოუდგენელია, როგორ შეიძლება, ადამიანი იყოს მწუხარეც და ნუგეშცემულიც, სიხარული იყოს მასში. თუ ადამიანი ჭეშმარიტ სინანულშია, სინანულსა და მწუხარებასთან ერთად აღვსილია საღმრთო სიხარულით, რაც გაღმრთობილ წმინდა მამებს ჰქონდათ. ისინი განუწყვეტლივ ევედრებოდნენ უფალს, ეპატიებინა ცოდვები. თვლიდნენ, რომ ცოდვილები იყვნენ, მაგრამ ამავე დროს, მათი გული სიხარულითა და ნუგეშით იყო აღსავსე. სინანულისა და გულის მგლოვიარობის სანაცვლოდ, მათ გულში უფალი შედიოდა და სიხარულით აღავსებდა.
ნეტარების მესამე მცნება ადამიანისგან მოითხოვს სიმშვიდეს. ამაში არ უნდა ვიგულისხმოთ მხოლოდ ის ადამიანები, რომლებიც არ ჩხუბობენ და კონფლიქტურ სიტუაციებში ინარჩუნებენ სიმშვიდეს, არამედ ისინი, ვინც ცდილობენ, თავის გარშემოც მშვიდობა დათესონ. მშვიდი ისეთი ადამიანია, რომელიც საერთოდ არ ხვდება კონფლიქტურ სიტუაციაში და ყველანაირად ცდილობს, მის გარშემო სიმშვიდე იყოს. სწორედ ასეთი ადამიანების მიმართ ბრძანებს უფალი: "მათ დაიმკვიდრონ ქვეყანა". ქვეყანაში უპირველესად ზეციური სასუფეველი უნდა ვიგულისხმოთ, მაგრამ ამავდრულად, მშვიდები დაიმკვიდრებენ ამ ქვეყანასაც. თითქოს წარმოუდგენელია, ამ ქვეყანაში, სადაც ყველაფერი აგებულია პატივმოყვარეობაზე, როგორ შეიძლება, მშვიდმა ადამიანმა დაიმკვიდროს თავი, მაგრამ ისტორიული მოვლენებიც გვაუწყებს, რომ სწორედ ასე ხდება ღვთის განგებულებით. დავით მეფსალმუნე, წინასწარმეტყველი მწყემსი იყო და მთელი ისრაელის ქვეყანა დაიმკვიდრა, მეფე და მამა, მმართველი გახდა ერისა. თავად ქრისტიანობაც, რომელიც სიმშვიდის განსახიერებაა, საუკუნეების განმავლობაში იყო დევნილი და შეურაცხყოფილი, მაგრამ შემდგომ დაიმკვიდრა ქვეყანა, მთელ მსოფლიოში გავრცელდა. სიმშვიდეს შეუძლია ადამიანს ყველაფერი მიანიჭოს. რა თქმა უნდა, ღვთის წყალობით - როდესაც ადამიანი მშვიდია, ცდილობს, ღვთის ეს ნეტარება აღასრულოს, დანარჩენზე უფალი ზრუნავს.