ჩვენი რუბრიკის სტუმარია "ქრისტიან-დემოკრატიული მოძრაობის" გენერალური მდივანი ლევან ვეფხვაძე. მან ისიც გაგვიმხილა, რომ წიგნებს ჯერ კიდევ ბაღის ასაკიდან დაუმეგობრდა.
- წიგნებს ბაღის ასაკიდანვე დავუმეგობრდი და ეს მამაჩემის დამსახურებაა. კითხვაც კი არ ვიცოდი, მაგრამ მისი წყალობით ადრეული ასაკიდან გავეცანი ჟიულ ვერნის, მარკ ტვენისა და ო, ჰენრის მოთხრობებს. მამაჩემს ასეთი ტრადიცია ჰქონდა: საღამოს, დაძინებამდე ყოველთვის გვიკითხავდა სათავგადასავლო ლიტერატურას, რამაც ჩემში წიგნისადმი ინტერესი გააღვივა. მოზარდობისას უკვე თავისთავად გამიჩნდა სურვილი სხვა მწერლებსაც გავცნობოდი, ბუნებრივია, ჩემი ინტერესებიც შეიცვალა და თანდათან გადავედი სერიოზულ მწერლებზე, სერიოზულ ლიტერატურაზე. სხვათა შორის, გადაწყვეტილი მაქვს, პენსიაზე გასვლის შემდეგ ყველაფერი წავიკითხო, რაც კი ოდესმე წამიკითხავს და დარწმუნებული ვარ, რომ ყველა მწერალს განსხვავებული თვალით დავინახავ.
- მოზარდებს ხშირად ჰყავთ იდეალი ლიტერატურულ პერსონაჟებს შორის, თქვენ თუ გყავდათ გამორჩეული პერსონაჟი, რომელსაც ბაძავდით, ან გსურდათ მისი მსგავსი ყოფილიყავით?
- პერსონაჟებს შორის იდეალი არასოდეს მყოლია იმიტომ, რომ ბავშვური რომანტიზმი ჩემთვის ნაკლებად იყო დამახასიათებელი. ყველაფერი რაციონალური მიყვარდა და ალბათ ამიტომ იდეალი არც ლიტერატურულ პერსონაჟებს შორის მყოლია და არც პოლიტიკოსებს შორის, საკმაოდ პრაგმატული ვიყავი და ყველაფერს ფხიზელი თვალით ვაფასებდი.
- თქვენს საყვარელ მწერლებს შორის ვის გამოარჩევდით?
- ძალიან მომწონდა მიხაილ ბულგაკოვი, "ოსტატი და მარგარიტა"კარგა ხნის განმავლობაში იყო ჩემთვის ერთ-ერთი საინტერესო, გამორჩეული ქმნილება და ეს დამოკიდებულება დღემდე არ შეცვლილა. განსაკუთრებული დამოკიდებულება მქონდა ჭაბუა ამირეჯიბის "დათა თუთაშხიასთანაც". უნდა გამოგიტყდეთ, რომ ეს რომანი ქართულად წაკითხული არა მაქვს. რუსულად წავიკითხე, მერე ფილმიც ვნახე, მაგრამ ქართულად წაკითხვა ვეღარ მოვახერხე. ეს ჩემი დიდი შეცდომაა, რომელიც აუცილებლად უნდა გამოვასწორო. დარწმუნებული ვარ, რომ დედანში წაკითხული "დათა თუთაშხია"ჩემზე გაცილებით ღრმა შთაბეჭდილებას დატოვებს, ვიდრე მისი თარგმანი. მიმაჩნია, რომ ძალიან დიდი მწერალია დოსტოევსკი, მისი სიღრმეები, აზროვნებისა და წერის მანერა განუმეორებელია. სამწუხაროა, რომ თანამედროვე ადამიანები წიგნებს დაშორდნენ და იმ საოცარ ხიბლსაც ნაკლებად გრძნობენ, რომელიც დოსტოევსკის დონის მწერლებს აქვთ. ამას წინათ ჩემი ნაცნობი მეუბნებოდა: რა მაგარი ვებგვერდი აღმოვაჩინე, შეხვალ და ყველა დიდი ნაწარმოების მოკლე შინაარსს წაიკითხავო. ვერ მოვითმინე და ვუთხარი: თუ დოსტოევსკის დიალოგები არ წაიკითხე, თუ მისი კალმის ძალა ვერ იგრძენი, მოკლე შინაარსის კითხვას რა აზრი აქვს-მეთქი. ისე, დღეს ძალიან ბევრ ადამიანს ჰგონია, რომ აკაკი წერეთლის "ბაში-აჩუკი"სიმღერით იწყება, რაც დაუშვებლად მიმაჩნია.
- თანამედროვე ავტორებს შორის ვის დაასახელებდით?
- ძალიან მომწონს შვეიცარიელი მწერალი მაქს ფრეში, რომელიც მეტად საინტერესო შემოქმედია. არ შემიძლია არ გამოვყო პატრიკ ჟისტენდი, რომლის მოთხრობები ერთი შეხედვით მარტივია, მაგრამ მაინც ძალიან საინტერესო. აუცილებლად უნდა დავასახელო გაბრიელ გარსია მარკესი თავისი გენიალური პროზით. ეს უეცრად რაც გამახსენდა, თორემ ძალიან ბევრი კარგი მწერალი წამიკითხავს, რომელმაც დიდი გავლენა მოახდინა ჩემს გემოვნებასა და ცნობიერებაზე.
- ბატონო ლევან, ამ კითხვაზე პასუხის გაცემა ჩვენი რესპონდენტების უმეტესობას ძალიან უჭირს: რა უფრო ახლობელია თქვენთვის - პროზა თუ პოეზია?
- შეიძლება გაგიკვირდეთ, მაგრამ მე არ გამიჭირდება - ალბათ ძალიან ცუდ რამეს ვამბობ, მაგრამ პოეზიის მოტრფიალე მაინცდამაინც არა ვარ. შეიძლება ჩემი ნათქვამი ვიღაცამ არასერიოზულად მიიჩნიოს, მაგრამ სიმართლეს არ დავმალავ. ჩემთვის, როგორც მათემატიკოსისათვის, პროზა უფრო ახლობელია. მოდით, ვიმსჯელოთ: პოეზია არის რითმაში გადმოცემული აზრი. პოეტების გარკვეული ნაწილისათვის ახალი რითმების ძებნა თვითმიზანი გახდა. მე ამ საკითხს სხვანაირად ვუყურებ: ამდენი საუკუნის განმავლობაში იწერებოდა ლექსებიც, პოემებიც და თანამედროვე პოეტებმა ახალი რითმა როგორ უნდა იპოვონ ან მოიგონონ? ამიტომ, ზოგი მეთორმეტე საუკუნის რითმას იყენებს, ზოგი - მეთვრამეტე საუკუნისას და ზოგიც - მეცხრამეტე საუკუნისას.
- თუ გყავთ მწერალი, რომელსაც ხშირად კითხულობთ და მრავალჯერ უბრუნდებით?
- ამ ეტაპზე ეს იაპონური მწერლობაა, რომელმაც ძალიან გამიტაცა. ეს არის შუა საუკუნეებში შექმნილი საოცარი თხზულებები, რომელიც ჩემთვის ნამდვილ აღმოჩენად იქცა. საინტერესოა ისიც, რომ ავტორები ძირითადად ქალები არიან. არ ვლაპარაკობ აკუტაგავას დონის მწერლებზე, რომლებსაც მთელი მსოფლიო იცნობს, ეს არის წარჩინებული იაპონელი ქალების მიერ შექმნილი პროზა, რომელიც ნამდვილი საოცრებაა. სულ სხვა სამყაროა, რომელიც გიზიდავს და გგონია, რომ შენც იქ ხარ, იქ ცხოვრობ - შუა საუკუნეების იაპონიაში. დამერწმუნეთ, იაპონური მწერლობა ადამიანში საოცარ ემოციებს იწვევს. შეიძლება ახლა სწორედ ამ ემოციების გავლენის ქვეშ ვარ, მაგრამ დარწმუნებული ვარ, რომ ამ სამყაროს კიდევ მრავალჯერ დავუბრუნდები, რადგან ის ძალიან ინდივიდუალური და თავისებურია. წარმოიდგინეთ, შუა საუკუნეებში მთელ მსოფლიოში აგიოგრაფია და სასულიერო მწერლობა ვითარდებოდა და ამ დროს იაპონიაში ცხოვრობდნენ ქალები, რომლებიც საოცარ საერო ნაწარმოებებს ქმნიდნენ.
- და ბოლოს, კვლავ ქართულ მწერლობას დავუბრუნდეთ: ჩვენს მწერლებს შორის თუ გამოყოფდით იმას, ვინც ყველაზე ზუსტად აღწერს ქართულ ხასიათს - ჩვენს ნაკლოვანებებსაც და ღირსებებსაც?
- ალბათ პირველ რიგში ილია ჭავჭავაძე, რომლის შემოქმედებაც მე-19 საუკუნის ქართულ სინამდვილეს და საერთოდ, ქართულ ხასიათს ძალზე მკაფიოდ და კარგად ასახავს. მეოცე საუკუნეში ასეთ მწერლებად გურამ დოჩანაშვილი და ოთარ ჭილაძე მიმაჩნია. მართალია, ოთარ ჭილაძე სულ სხვა განზომილებაა, მაგრამ მისი შემოქმედება ზედმიწევნით ქართულია. აქვე უნდა დავასახელო ნოდარ დუმბაძე, რომელსაც თითქოს საქართველოს ერთი კუთხის მცხოვრებთა ხასიათი აქვს გადმოცემული, მაგრამ მისი პერსონაჟები ჭეშმარიტი ქართველები არიან. ნოდარ დუმბაძის შემოქმედება იმდენად ხალასი და დახვეწილია, რომ მისი კითხვა არასოდეს მომბეზრდება. ამ მხრივ გამორჩეული მწერალია ჭაბუა ამირეჯიბიც, რომლის შემოქმედებაც ასევე ძალიან ღრმა და ზედმიწევნით ქართულია.
ხათუნა ჩიგოგიძე
![]()
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)