ბეთ­ჰო­ვე­ნი ექი­მის შეც­დო­მის გა­მო ტყვი­ით მო­ი­წამ­ლა

ბეთ­ჰო­ვე­ნი ექი­მის შეც­დო­მის გა­მო ტყვი­ით მო­ი­წამ­ლა

ლუდ­ვიგ ვან ბეთ­ჰო­ვე­ნი მრა­ვა­ლი ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის, XIX სა­უ­კუ­ნის კლა­სი­კური მუ­სი­კის გან­სა­ხი­ე­რე­ბაა.

მან სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში ხე­ლოვ­ნე­ბის ამ დარ­გის მი­მართ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის დამ­კ­ვიდ­რე­ბა შეძ­ლო. გან­ც­ვიფ­რე­ბას კი ის იწ­ვევს, რომ ყო­ვე­ლი­ვეს გა­კე­თე­ბა სმე­ნის და­კარ­გ­ვის შემ­დეგ მო­ა­ხერ­ხა - "ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტის", რო­მე­ლიც მუ­სი­კო­სის­თ­ვის ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია.

ბეთ­ჰო­ვე­ნის მა­მა და ბა­ბუა პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლი მომ­ღერ­ლე­ბი იყ­ვ­ნენ. ასე რომ, მუ­სი­კა­ლუ­რი კა­რი­ე­რა პა­ტა­რა ლუდ­ვი­გის­თ­ვის წი­ნას­წარ გა­დაწყ­ვე­ტი­ლი იყო.

პირ­ვე­ლად, პუბ­ლი­კის წი­ნა­შე 1778 წლის მარ­ტ­ში წარ­დ­გა, რო­ცა მხო­ლოდ 7 წლის იყო, 12 წლი­სამ კი პირ­ვე­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბი - "ვა­რი­ა­ცი­ე­ბი დრეს­ლე­რის მარ­შის თე­მა­ზე" და­წე­რა.

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ წარ­მა­ტე­ბით არ­თ­მევ­და თავს ვი­ო­ლი­ნო­სა და ფორ­ტე­პი­ა­ნო­ზე დაკ­ვ­რას, ბი­ჭუ­ნა ყვე­ლა იმ მეც­ნი­ე­რე­ბი­თაც ინ­ტე­რეს­დე­ბო­და, რაც სა­აზ­როვ­ნო სივ­რ­ცეს გა­უ­ფარ­თო­ებ­და.

პირ­ქუ­ში გე­ნი­ო­სი

ბეთ­ჰო­ვე­ნი ყო­ველ­თ­ვის გა­მო­ირ­ჩე­ო­და ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი ხედ­ვით, ამი­ტომ არას­დ­როს ჰქო­ნია სურ­ვი­ლი, გაკ­ვა­ლუ­ლი გზით ევ­ლო. ის სა­კუ­თა­რი იდე­ე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას ცდი­ლობ­და. უარს ამ­ბობ­და მუ­სი­კა­ში ფუნ­და­მენ­ტურ პრინ­ცი­პებ­ზე და სა­კუ­თარს ამ­კ­ვიდ­რებ­და. რო­ცა 1787 წელს მას პირ­ვე­ლად მო­უს­მი­ნა მო­ცარ­ტ­მა, დიდ­მა ავ­ს­ტ­რი­ელ­მა წა­მო­ი­ძა­ხა: "ის ყვე­ლას აიძუ­ლებს, მას­ზე ილა­პა­რა­კოს!" - და არც შემ­ც­და­რა. XVIII სა­უ­კუ­ნის ბო­ლოს­თ­ვის, მთე­ლი ევ­რო­პა ტაშს უკ­რავ­და ვირ­ტუ­ოზ პი­ა­ნისტ ბეთ­ჰო­ვენს, მაგ­რამ რო­გორც ადა­მი­ა­ნი - ცო­ტას თუ უყ­ვარ­და.

ჯერ კი­დევ ყმაწ­ვი­ლო­ბი­სას, რთუ­ლი ხა­სი­ა­თით გა­მო­ირ­ჩე­ო­და. მას­ზე ლე­გენ­დე­ბიც კი და­დი­ო­და. მა­გა­ლი­თად, ერ­თხელ, რო­ცა ლუდ­ვი­გი მა­ღა­ლი წრის რო­მე­ლი­ღაც ღო­ნის­ძი­ე­ბა­ზე გა­მო­დი­ო­და, ერთ-ერ­თ­მა კა­ვა­ლერ­მა ქალ­ბა­ტონ­თან სა­უ­ბა­რი წა­მო­იწყო, რი­თაც მუ­სი­კის შემ­ს­რუ­ლე­ბელს ხე­ლი შე­უ­შა­ლა. ბეთ­ჰო­ვენ­მა დაკ­ვ­რა დე­მონ­ს­ტ­რა­ცი­უ­ლად შეწყ­ვი­ტა, ფორ­ტე­პი­ა­ნოს თავ­სა­ხუ­რი ხმა­უ­რით და­ხუ­რა და გა­ნაცხა­და: "ა­სე­თი ღო­რე­ბის­თ­ვის არ და­ვუკ­რავ!"

მის­თ­ვის არა­ფერს წარ­მო­ად­გენ­და არც წო­დე­ბა და არც წარ­მო­მავ­ლო­ბა; ზიზღს გა­მო­ხა­ტავ­და მა­ღა­ლი წრის ცე­რე­მო­ნი­ე­ბის მი­მართ და ამ­გ­ვარ პი­რო­ბი­თო­ბას არა მარ­ტო სა­კუ­თა­რი საქ­ცი­ე­ლით, არა­მედ - გა­რეგ­ნო­ბი­თაც ეწი­ნა­აღ­მ­დე­გე­ბო­და. მბზი­ნავ და ფე­რუ­მა­რი­ლი­ან XVIII სა­უ­კუ­ნე­ში სა­კუ­თარ თავს უფ­ლე­ბას აძ­ლევ­და, და­უ­დევ­რად ჩაც­მულს, ყალ­ყ­ზე დამ­დ­გა­რი თმით ევ­ლო. ეს მა­ღალ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას მრა­ვალ კითხ­ვას უჩენ­და. თუმ­ცა, კომ­პო­ზი­ტო­რის ტა­ლან­ტის თაყ­ვა­ნის­მ­ცე­მელ­ნი, რო­მელ­თა შო­რი­საც ხში­რად ყვე­ლა­ზე წარ­ჩი­ნე­ბუ­ლი პერ­სო­ნე­ბიც იყ­ვ­ნენ, მი­იჩ­ნევ­დ­ნენ, რომ "გე­ნი­ოსს ყვე­ლა­ფე­რი ეპა­ტი­ე­ბა".

ავ­ს­ტ­რი­ის ერ­ც­ჰერ­ცოგ­მა რუ­დოლ­ფ­მა, რო­მე­ლიც ბეთ­ჰო­ვე­ნის­გან ფორ­ტე­პი­ა­ნო­ზე დაკ­ვ­რის გაკ­ვე­თი­ლებს იღებ­და, სრუ­ლი­ად ოფი­ცი­ა­ლუ­რად გა­ნაცხა­და, რომ მა­ღა­ლი წრის ნე­ბის­მი­ე­რი წე­სი მის ექ­ს­ცენ­ტ­რი­კულ მას­წავ­ლე­ბელ­ზე არ ვრცელ­დე­ბო­და.

ხმა­უ­რი ყუ­რებ­ში

ბეთ­ჰო­ვე­ნის უხე­ში და ფიცხი ხა­სი­ა­თი მეტ­წი­ლად მი­სი ჯან­მ­რ­თე­ლო­ბის მდგო­მა­რე­ო­ბით იყო გან­პი­რო­ბე­ბუ­ლი.

ყმაწ­ვი­ლუ­რი ასა­კი­დან ის მუც­ლის ღრუ­ში აუტა­ნე­ლი ტკი­ვი­ლით იტან­ჯე­ბო­და, რა­საც ვე­რაფ­რით შვე­ლიდ­ნენ. ამას კი­დევ რო­გორ­ღაც გა­უძ­ლებ­და. გა­ცი­ლე­ბით უარეს სას­ჯე­ლად სმე­ნის პრობ­ლე­მა იქ­ცა, რო­მე­ლიც 1796 წლი­დან და­ეწყო. ში­და ყუ­რის ან­თე­ბის შე­დე­გად, ლუდ­ვიგს ე.წ. ტი­ნი­ტუ­სის რთუ­ლი ფორ­მა გა­ნუ­ვი­თარ­და - "ყუ­რებ­ში ხმა­უ­რი". ეს და­ა­ვა­დე­ბა ძი­რი­თა­დად, 55 წელ­ზე უფ­რო მა­ღა­ლი ასა­კის ადა­მი­ა­ნებს უვი­თარ­დე­ბათ, მაგ­რამ კომ­პო­ზი­ტორს ის 26 წლის ასაკ­ში და­ეწყო. ამ­გ­ვა­რი გარ­თუ­ლე­ბის მი­ზე­ზი დღემ­დე უც­ნო­ბია. თუმ­ცა შე­საძ­ლოა, დი­დი მუ­სი­კო­სის ერ­თ­მა ჩვე­ვა­მაც შე­უწყო ხე­ლი: ის უმე­ტე­სად, ღა­მით მუ­შა­ობ­და და ძი­ლის გა­სა­ფან­ტა­ვად, ხში­რად ყი­ნუ­ლი­ან წყალ­ში ყოფ­და თავს. შე­საძ­ლოა, და­ა­ვა­დე­ბის ბიძ­გი სწო­რედ გა­ცი­ვე­ბა გამ­ხ­და­რი­ყო. სე­ნის გა­მომ­წ­ვევ მი­ზეზ­თა შო­რის სხვა, შე­საძ­ლო ვა­რი­ან­ტებ­საც ასა­ხე­ლე­ბენ: სი­ფი­ლი­სი, ტი­ფი, წი­თე­ლი მგლუ­რა, მაგ­რამ და­ნამ­დ­ვი­ლე­ბით არ არის ცნო­ბი­ლი, იავად­მ­ყო­ფა თუ არა მა­ეს­ტ­რომ რო­მე­ლი­მე ამ სნე­უ­ლე­ბით.

ყუ­რებ­ში მუდ­მი­ვი ჟღა­რუ­ნი ბეთ­ჰო­ვე­ნის ფსი­ქი­კა­ზე მოქ­მე­დებ­და. ის მუ­სი­კის წე­რა­შიც ხელს უშ­ლი­და. იმის­თ­ვის, რომ და­ა­ვა­დე­ბა და­ე­მარ­ცხე­ბი­ნა, დი­დი ხნით გან­მარ­ტოვ­და ვე­ნას­თან ახ­ლოს მდე­ბა­რე პა­ტა­რა ქა­ლაქ ჰა­ი­ლი­გენ­შ­ტად­ტ­ში. სამ­წუ­ხა­როდ, ექი­მე­ბის ძა­ლის­ხ­მე­ვა­სა და რე­კო­მენ­და­ცი­ებს არა­ვი­თა­რი შე­დე­გი არ მო­უ­ტა­ნია. მე­გობ­რებ­თან მი­მო­წე­რი­სას არ მა­ლავ­და, სმე­ნის თან­და­თა­ნო­ბი­თი და­კარ­გ­ვა მას თვით­მ­კ­ვ­ლე­ლო­ბა­ზე ფიქ­რ­საც რომ აიძუ­ლებ­და. თუმ­ცა კი, იმის რწმე­ნა, რომ მუ­სი­კა­ლუ­რი ტა­ლან­ტი უზე­ნა­ე­სი გან­გე­ბუ­ლე­ბის სა­ჩუ­ქა­რი იყო, ტრა­გი­კუ­ლი აზ­რე­ბის დაძ­ლე­ვა­ში ეხ­მა­რე­ბო­და.

ით­ვ­ლე­ბა, რომ ბეთ­ჰო­ვენ­მა სმე­ნა 1814 წელს სრუ­ლად და­კარ­გა. არა­და, მა­ნამ­დე იძუ­ლე­ბუ­ლი იყო, სა­კუ­თა­რი ცხოვ­რე­ბა მთლი­ა­ნად შე­ეც­ვა­ლა. კომ­პო­ზი­ტო­რი სპე­ცი­ა­ლურ სას­მენ მი­ლა­კებს იყე­ნებ­და, რაც სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევ­და, მუ­სი­კა და სა­უ­ბა­რი გა­ე­გო­ნა. ყო­ფა­ში მის­თ­ვის გა­ცი­ლე­ბით მო­სა­ხერ­ხე­ბე­ლი გახ­ლ­დათ, რო­ცა მო­სა­უბ­რე სა­კუ­თარ რეპ­ლი­კებს რვე­ულ­ში უწერ­და, თვი­თონ კი ხან ხმით პა­სუ­ხობ­და, ხან - წე­რი­ლო­ბით. ასე­თი სა­სა­უბ­რო რვე­უ­ლე­ბის ოთხი ასე­უ­ლი დაგ­როვ­და, მაგ­რამ ჩვე­ნამ­დე და­ახ­ლო­ე­ბით ნა­ხე­ვარ­ზე ცო­ტა მეტ­მა მო­აღ­წია.

მუ­სი­კის თე­ო­რი­ის სიღ­რ­მი­სე­უ­ლი ცოდ­ნა და მე­ლო­დი­ის "ში­ნა­გა­ნი სმე­ნით" შეგ­რ­ძ­ნე­ბა ბეთ­ჰო­ვენს სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევ­და, გას­ც­ნო­ბო­და ახალ მუ­სი­კა­ლურ ნა­წარ­მო­ე­ბებს - უბ­რა­ლოდ, პარ­ტი­ტუ­რის წა­კითხ­ვი­თაც კი. სწო­რედ ამ­გ­ვა­რად, ბგე­რის მოს­მე­ნის გა­რე­შე, ის ვე­ბე­რი­სა და რო­სი­ნის ოპე­რებს გა­ეც­ნო, ასე­ვე - შუ­ბერ­ტის სიმ­ღე­რებს.

ბო­ლო აკორ­დი

ყვე­ლა­ზე საკ­ვირ­ვე­ლი ის არის, რომ სმე­ნის და­კარ­გ­ვის შემ­დეგ, გე­ნი­ოს კომ­პო­ზი­ტორს მუ­სი­კის წე­რა არ შე­უწყ­ვე­ტია. მა­შინ, რო­ცა სამ­ყა­როს­თან ხმო­ვა­ნი კავ­ში­რი უკ­ვე სრუ­ლად და­კარ­გუ­ლი ჰქონ­და, თა­ვი­სი ყვე­ლა­ზე ცნო­ბი­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი შექ­მ­ნა: სო­ნა­ტე­ბი, სიმ­ფო­ნი­ე­ბი და ერ­თა­დერ­თი ოპე­რა - "ფი­დე­ლი­ა". სა­კუ­თარ ში­ნა­გან სამ­ყა­რო­ში ნო­ტე­ბი და ჰარ­მო­ნია ისე­თი­ვე სიცხა­დით ეს­მო­და, რო­გორც უწინ. გა­ცი­ლე­ბით მეტ სირ­თუ­ლეს პუბ­ლი­კის წი­ნა­შე გა­მოს­ვ­ლა წარ­მო­ად­გენ­და: საკ­მა­რი­სი აღარ იყო ში­ნა­გა­ნი შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბი, მა­ყუ­რებ­ლის ემო­ცი­ის გა­სა­გე­ბად "გა­რე­გა­ნი" სმე­ნაც სა­ჭი­რო ხდე­ბო­და.

1811 წელს ბეთ­ჰო­ვე­ნი იძუ­ლე­ბუ­ლი გახ­და, სა­კუ­თა­რი სა­ფორ­ტე­პი­ა­ნო კონ­ცერ­ტი - N 5 შე­ეწყ­ვი­ტა და მას მე­რე, აღა­რას­დ­როს და­უკ­რავს სა­ხალ­ხოდ. განაგრძეთ კითხვა

ქართველი ჟურნალისტის და ამერიკელი დიპლომატის ქორწილი ვაშინგტონში - "ძალიან ბედნიერები ვართ, რომ ვიპოვეთ ერთმანეთი"

უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის ყოფილი კანდიდატი თამთა თოდაძეზე - "რა ბრიჯიტ ბარდო ესა მყავს, რა აბია ასეთი ნეტავ"

ვინ არის შორენა ბეგაშვილის ყოფილი ქმრის მეუღლე, რომელიც უკრაინაში ცნობილი დიზაინერია