რამდენიმე დღის წინ მწერალი და დრამატურგი თამაზ ჭილაძე ბათუმის საპატიო მოქალაქედ აირჩიეს, ქალაქის ერთ-ერთ ქუჩას კი ოთარ ჭილაძის სახელი უწოდეს. დიდ მწერლებს ხალხის დაფასება და სიყვარული არასდროს მოჰკლებიათ, მაგრამ მშობლიური ბათუმისგან გახსენება ალბათ განსაკუთრებით სასიხარულო იქნება საქართველოს მოჭირნახულე ჭილაძეების ოჯახისთვის. ვულოცავთ ბატონი ოთარის ოჯახს და ბატონ თამაზს და "ყველა სიახლის" მკითხველს თამაზ ჭილაძესთან ინტერვიუს შემოგთავაზებთ:
- დიდი მადლობა მოლოცვისთვის. ჩემდა სამწუხაროდ, მე ბათუმში ვერ წავედი. ოთარის შვილი და შვილიშვილი - თაკო და ნათო დაესწრენ ქუჩისთვის ოთარის სახელის დარქმევის ცერემონიალს. მათ ბათუმელებთან პატარა ბარათი გავატანე, რომელიც ახლა სიტყვა-სიტყვით მომყავს: "უპირველეს ყოვლისა, დიდ სინანულს გამოვთქვამ იმის გამო, რომ ჯანმრთელობა ხელს არ მიწყობს, დავესწრო ჩემთვის საპატიო და სასიხარულო მოვლენას. დღეს, როცა ჩვენი ბავშვობის ქალაქის ერთ-ერთ ქუჩას ჩემი ძმის - ოთარ ჭილაძის სახელი ჰქვია, მე კი ამ ქალაქის საპატიო მოქალაქე ვხდები, კიდევ ერთხელ ვრწმუნდები, რომ სიყვარულისა და ერთგულების წილ არსებობს მხოლოდ სიყვარული და ერთგულება, რაც ამქვეყნად ყველაზე ქმედითი და ცხოველმყოფელი ძალაა, რომელსაც შეუძლია ბევრი სასიკეთო რამ შესძინოს და შემატოს ჩვენს სინამდვილეს. დიდი მადლობა მინდა მოვახსენო ამ უძვირფასესი ქალაქის ყველა მაცხოვრებელს. მადლობის გრძნობით ვარ სავსე ქალაქის მიმართ, რომელიც ცოცხალ არსებასავით იღწვის ჩვენი სამშობლოს - საქართველოს საკეთილდღეოდ!" - აი, ასეთი წერილი გავუგზავნე ბათუმელებს. მე მიყვარს ბათუმი, იმიტომ კი არა, რომ ჩემი და ჩემი ძმის ბავშვობის გეოგრაფიას წარმოადგენს, არამედ იმიტომაც, რომ ეს უაღრესად ქართული, უაღრესად ევროპული ქალაქი ადამიანის ხელმა კი არა, თითქოს რაღაც იდუმალმა ძალამ მოავლინა ჩვენს სინამდვილეში და არამარტო ჩემთვის, ყველა ქართველისთვის ერთნაირად აუცილებელი გახდა მისი არსებობა. დღევანდელმა ეპიგონურმა არქიტექტურამაც კი ვერ შეუცვალა მას თავისთავადობა და იერი და რაც მთავარია - საოცრად დამამშვიდებელი სიმყუდროვე...
- საპარლამენტო არჩევნების წინ იმედიანად იყავით, სწორი არჩევნით ჩვენს ნამდვილ რაობას დავიბრუნებთო. რა ცვლილებებს ატყობთ ქვეყანას, ქართველ საზოგადოებას და რა აზრის ხართ ბიძინა ივანიშვილის პოლიტიკიდან წასვლის შესახებ განცხადებაზე?
- არ დაგიმალავთ, ძალიან მწყდება გული და, რა თქმა უნდა, არამარტო მე - უამრავსა და უამრავ ადამიანს. ამასთანავე, მათთან ერთად მჯერა, ბიძინა ივანიშვილი საქართველოს არ მიატოვებს, ისიც ქართველია, საქართველო მისთვისაც ბედისწერაა. ბოლო საუკუნის უკიდურესად პოლიტიზირებულ სამყაროში (რასაკვირველია, ამ შემთხვევაში მარტო საქართველოს არ ვგულისხმობ) არ მსმენია მეორე მაგალითი იმისა, რომ გამარჯვებულ პოლიტიკოსს, უფრო ზუსტად - გამარჯვებულ ხელისუფალს თავისი ნებით დაეთმო ძალაუფლება, ამაღლებულიყო პოლიტიკაზე, ანუ პოლიტიკურ ძალაუფლებაზე მაღლა დაეყენებინა ადამიანობის ცნება...
ახლა რაც შეეხება ამ ბოლო დროს ჩვენში მომხდარ ცვლილებებს - პოლიტიკოსი არა ვარ, ამიტომ მხოლოდ ეს შემიძლია ვთქვა: უცაბედი, ეფექტური ცვლილებები ხშირ შემთხვევაში პოპულისტურ ხასიათს ატარებს, ანუ სინამდვილეში არაფრის მომტანია. ნამდვილი ცვლილება შეიძლება არც ჩანდეს, ანუ გაცილებით ნაკლებად ეფექტური იყოს, მაგრამ ეს არაფერს ნიშნავს - სახლის საძირკველი მიწაშია ჩამალული, მაგრამ მალე იქიდან ცათამბჯენი შეიძლება ამოიზარდოს... უაღრესად პოლიტიზირებულ სინამდვილეში ვცხოვრობთ. ღმერთმა თითქოს ყველაფერი წაგვართვა და მარტო პოლიტიკოსები დაგვიტოვა. ჩვენი ტელევიზიის მიხედვით (ყველა არხის გადაცემას ერთნაირად ვგულისხმობ), საქართველოში მხოლოდ პოლიტიკოსები ცხოვრობენ და მოღვაწეობენ, სხვა პროფესიის ადამიანები აღარ არსებობენ, ან თუ არსებობენ, მათ აღარც მწერლობა აინტერესებთ, აღარც თეატრი, აღარც მუსიკა და მხატვრობა, ეს კი რამდენად ნიშნავს ადამიანურ არსებობას, თქვენ თვითონ განსაჯეთ. შეიძლება ტელევიზია მართალიც კი იყოს, როცა კულტურის ცნება მოდების ჩვენებამდე და ინგლისურენოვანი სიმღერების კონკურსებამდე გვაქვს დაყვანილი. თუ რუსულ იმპერიაში დაპყრობილებს ძალით გვარუსებდნენ, ახლა, ფორმალურად მაინც თავისუფლები, ჩვენი ნებით ვამერიკელდებით, რაც ზოგჯერ კურიოზულ ხასიათსაც კი იღებს. მაგალითად, არის შემთხვევები, როცა ამერიკელი "პროსტიტუტკების" უნიფორმა ზოგიერთ ჩვენს გოგოს მოდა ჰგონია. ეს მარტო ცუდი გემოვნების კი არა, არამედ გაუნათლებლობის ბრალია. ჩვენი შემზარავი განათლების სისტემა საქართველოს მოქალაქის კი არა, სინგაპურელი რობოტის აღზრდას ისახავდა მიზნად, ზოგიერთ შემთხვევაში მიაღწია კიდეც თავისას - თითქმის მთელი ჩვენი ახალგაზრდობა კომპიუტერს მიაჯაჭვა, როგორც მენიჩბე მონები - ნიჩაბს. სადაც კომპიუტერი გამოიგონეს, იქ ამ, მართლაც რომ დიდებულ მანქანას საქმისთვის იყენებენ, ჩვენ კი კომპიუტერი მთავარ საქმედ ვაქციეთ. უკვე ბევრი აღნიშნავს შეშფოთებით, რომ შენელდა ინტერესი არამარტო წიგნისადმი, არამედ, თქვენ წარმოიდგინეთ - გაზეთისა და თვით ტელევიზიის მიმართაც. ერთადერთი ქვეყანა ვართ, სადაც წიგნს აშკარად გამოუცხადეს ბრძოლა, როცა კაცობრიობას ჯერ კიდევ ვერ შეუვსია ის სიცარიელე, ალექსანდრიის ბიბლოთეკის დაწვამ რომ გაუჩინა, დღემდე გვაცვივა მხრებზე იმ ხანძრის ფერფლი, როგორც შეხსენება ჭეშმარიტებისა, რომ ყველაზე დიადი, რაც კი ადამიანმა შექმნა - წიგნია!
ამ ბოლო წლებში ბევრი რამ ხდებოდა ჩვენში ისეთი, რაც სხვა, ნორმალური ქვეყნისთვის წარმოუდგენელიც კი იყო. ყველას, რა თქმა უნდა, ვერ ჩამოვთვლი, ისედაც ყველამ იცის. ძნელი წარმოსადგენია, მაგრამ ფაქტია, რომ ბათუმში ილია ჭავჭავაძის ძეგლის ადგილას შადრევანი დგას, თბილისში, დავით აღმაშენებლის ძეგლის ადგილას კი - ველოსიპედი! ძნელი წარმოსადგენია, მაგრამ ფაქტია, რომ ჩვენში არიან ადამიანები, რომლებიც ფიქრობენ, რომ დღევანდელ მტრისგან დაფლეთილ საქართველოს ორი დედაქალაქი უნდა ჰქონდეს - თბილისი და ქუთაისი. სხვა ყველაფერი ერთი წუთით რომ დავივიწყოთ, იქნებ როგორმე გავიხსენოთ ის ამბავი, რომ გეგუთში დაბადებულმა, ყველაზე დიდმა ქუთაისელმა დიდგორის ბრძოლა გადაიხადა, თბილისის დედაქალაქობა რომ აღედგინა! ძნელი წარმოსადგენია, მაგრამ ფაქტია, რომ თბილისში, ისანში, ყოფილ 26 კომისრის სახელობის მოედანზე მართლაც რომ კომისრებივით არიან ჩამწკრივებულები კინოფილმ "მიმინოს", "დრუჟბა ნაროდოვის" (ყველა ენაზე "ხალხთა საპყრობილედ" ითარგმნება!) იდეოლოგიის მშვენების, პერსონაჟთა ქანდაკებები!
ყოველთვის ვიცოდით, მაგრამ ამ ბოლო დროს რატომღაც დაგვავიწყდა, რომ ნანგრევების ხელყოფა, თუნდაც მისი "გაცოცხლების", "შელამაზების" მიზნით, ამ ნანგრევების, ანუ წარსულის დიდებული და მეტყველი მოწმის გაქრობას ნიშნავს. ბაგრატის ტაძარს არც ერთი ქართველი ნანგრევის სახით არ აღიქვამდა, მისთვის ის ყოველთვის ცოცხალი და მრავლისმეტყველი ქმნილება იყო, რომელიც ერის მარადისობის გზაზე ნიშანსვეტივით იდგა. დღეს კი ერთი ჩვეულებრივი ეკლესია დარჩა მისგან. გაქრა ის იდუმალი შუქი, რომლითაც დღევანდელობაში ჩვენივე წარსული გადმოდიოდა... წარსული ცოცხალი და ქმედითი ფენომენია, რომელიც ასაზრდოვებს, აძლიერებს, იმედით ავსებს ხალხს, რომელიც ხშირად გაურკვეველი მომავლის წინაშე აღმოჩნდება ხოლმე. ნანგრევი კულტურული ფენომენია, კულტურის ერთ-ერთი გამოვლენაა, ამიტომაც არ შეიძლება მისი ხელის ხლება, გადაკეთება, გადასხვაფერება, სხვა სიტყვით, "აღდგენა", "გაცოცხლება". ბევრი რამ, რაც ძველია, მარადიულიცაა...
- რამდენიმე წლის წინ გითქვამთ: "ჩვენთვის მართლმადიდებლობა ეროვნული ფენომენია და არა პოლიტიკური. ჩვენი ეკლესია ყოველთვის შემწყნარებლურ დამოკიდებულებას ამჟღავნებდა ყოველგვარი რელიგიური თუ ფილოსოფიური მიმდინარეობების მიმართ"... დღეს ეკლესიის მსახურთ ხან პოლიტიკოსობას, ხან სხვა რელიგიისადმი შეუწყნარებლობასა და დევნაში ადანაშაულებენ. თქვენ კომუნისტური ანტირელიგიური ეპოქაც კარგად გახსოვთ, რას ფიქრობთ, დღეს უფრო საშიში ხომ არაა მართლმადიდებლობის წინააღმდეგ ბრძოლა?
- ღმერთმა დაგვიფაროს, მართლმადიდებლობასთან ბრძოლა საერთოდ რომ იგრძნობოდეს საქართველოში. ცნობილი გამოთქმაა - ქრისტიანობა და ქართველობა სინონიმური ცნებებიაო. ნამდვილად ასე იყო და დღესაც ასეა. სწორედ დღევანდელ კრიტიკულ ვითარებაში არ უნდა დავივიწყოთ ის, რითაც ჩვენი წინაპრები დუხჭირ ცხოვრებასა და გარეშე მტრებს ებრძოდნენ. ქართული კულტურა ანაფორიანმა გენიოსებმაც მოიტანეს აქამდე მხრებით. ეკლესია ჩვენში ყოველთვის სკოლაც იყო, სადაც ვიღებდით რა გარკვეულ ცოდნას (ალბათ გაცილებით მეტს, ვიდრე დღევანდელი ჩვენი სკოლა იძლევა!), მორალურ-ზნეობრივი თვალსაზრისით, ადამიანებად ვყალიბდებოდით. საინტერესოა ის ფაქტი, რომ უპირველესი საერო წიგნი იქ "ვეფხისტყაოსანი" იყო. გავიხსენოთ ილიას "გლახის ნაამბობი". მღვდელი იგივე მოძღვარი, ანუ იგივე მამა, განათლებული პიროვნება გახლდათ. ვინ გაბედავდა მისი თანდასწრებით ეკლესიის მსახური "მამაოთი" ან "დედაოთი" მოეხსენებინა, ანდა წამდაუწუმ "გაიხარეთ, გაიხარეთ" ეძახა - ეს უვიცთა მიერ დამკვიდრებული, საოცარი სისწრაფით და მასშტაბით გავრცელებული ტერმინი, რაც უნებურად დაგვაფიქრებს კიდეც ისევ ჩვენი საერთო განათლების დონეზე. საკვირველია, ჩვენი დიდებული ეკლესია როგორ ითმენს და არ ებრძვის ამ, მართლაც რომ უვიცობისა და გონებრივი სიჩლუნგის გამოვლენის ფაქტებს.
- წერდით, რომ "ქართულ კულტურას სახელმწიფოს დახმარების გარეშე არსებობა არ შეუძლიაო"... რას იტყვით არჩევნებიდან ერთი წლის შემდეგ: დაეტყო ქართულ კულტურას სახელმწიფოს ხელი?
- კულტურას სახელმწიფოს ხელი არც უნდა ეტყობოდეს. სახელმწიფო მას მხოლოდ ეკონომიკურად უნდა ეხმარებოდეს, მის გავრცელებაზე უნდა ზრუნავდეს, მით უმეტეს ჩვენისთანა მცირერიცხოვან ღარიბ ქვეყანაში, სადაც ჰონორარით ცხოვრება წარმოუდგენელიც კია. სახელმწიფომ ლიტერატურული და სახელოვნო ჟურნალები კი არ უნდა დახუროს, რაც ჩვენში მოხდა და რაც, ჩემი აზრით, არამარტო შეცდომა, დანაშაულიც იყო, არამედ ხელი უნდა შეუწყოს მათ გავრცელებას, თუნდაც პირადი მაგალითით. მე იმ აზრსაც ვემხრობი, რომ შეიძლება გაიხსნას ერთი სახელმწიფო გამომცემლობა - მაღალი მოთხოვნილებითა და მაღალი ჰონორარით. ასევე შეიძლება გაიხსნას ერთი თეატრიც, რომელიც მხოლოდ ეროვნულ დრამატურგიას წარმოადგენდა, რისი მსგავსიც რამდენიმე ქვეყანაში დიდი ხანია, არსებობს. ამაზე ლაპარაკს მე ალბათ დილამდე ვერ დავამთავრებ, ამიტომ სჯობს აქ გავჩერდე. ერთს დავამატებ მხოლოდ: ყველაზე მძიმე ვითარებაში ჩვენი ხალხი გადარჩენის ინსტინქტით კი არა, ფხიზელი, გონებისმიერი ქმედებით ჩვენს უძველეს კულტურას თავდაცვის იარაღად გარდაქმნიდა, რომელსაც არაერთხელ გადაურჩენია იგი. პირდაპირ რომ ვთქვა, დღევანდელ დღემდე ჩვენი ხალხი უძველესი და უნიკალური კულტურის წყალობით მოვიდა და სწორედ კულტურა იქნება მისი ღირსეულ მომავალში შესვლის გარანტი.
- ერთხელ დაწერეთ: "სიბერე" - როგორ დიდ პატივს ვცემ ამ ცნებას, როცა სხვას ეხება და როგორ ვერ ვიტან, როცა ჩემს მიმართ წარმოითქმებაო... სიბერეზე როგორ დაგელაპარაკებით, როდესაც მუდამ თითოეულ საქვეყნო ამბავზე აზრს გეკითხებით. მხოლოდ გკითხავთ: რას გრძნობთ დღეს? - გადაიარა ცხოვრებისეულმა გრიგალმა, "გადაიხადეთ ვალები", სულში დაისადგურა სიმშვიდემ?
- გმადლობთ, რომ სიბერეზე არ მელაპარაკებით, მაგრამ ამით სიბერეს ვერსად დავემალები. უცნაურია, ამოდენა დრომ გაიარა, რაც ამქვეყნად ვარ და ჩემს არსებაში არაფერი შეცვლილა. როგორც ჩანს, მხოლოდ გარემოება არ ძერწავს ადამიანის პიროვნებას, უამრავი, უამრავი, თუნდაც ჩვენთვის უცნობი ფაქტორი განაპირობებს მის რაობას. უნებურად იბადება აზრი, რომ თვითეული ჩვენგანი რაღაც მისიით ვართ მოვლენილნი ამქვეყნად. როგორც ჩანს, შემთხვევით არაფერი ხდება. ვინც წვდება საკუთარი მოვლინების აზრს, ანუ ვინც პოულობს საკუთარ თავს, ის სხვებისთვისაც მნიშვნელოვანი ხდება, ზოგჯერ იმდენად მნიშვნელოვანი, რომ მისი სახელი მთელი ისტორიის მანძილზე მოსდევს, მოჰყვება კაცობრიობას, როგორც საკუთარი არსებობის გამართლება, რწმენა და იმედი ყველა ადამიანის შესაძლებლობისა, ამდენად, როგორც ნუგეში ბიოლოგიურად მოკვდავი არსებისთვის. ბოლომდე ვერიდებოდი ამის თქმას, მაგრამ მაინც ვიტყვი - სიბერე საშინელებაა, "ჭირთა უფრო ჭირია"-ო, ეს ჩვენმა ყველაზე დიდმა ადამიანმა თქვა. ამავე დროს, სიბერე და სიმშვიდე სხვადასხვა, ურთიერთგამომრიცხავი ცნებებია, სიბერე საშინლად მღელვარე, დაძაბული და ტრაგიკული ხანაა ადამიანის ცხოვრებაში. მე თუ მკითხავთ (სხვათა შორის, ჭკუას ყველგან და ყოველთვის მოხუცებს ეკითხებოდნენ), მშვიდი სიბერე არ არსებობს და ალბათ ასედაც უნდა იყოს...
ირმა ხარშილაძე
![]()
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)