რამდენიმე დღეში ახალი სასწავლო წელი დაიწყება. ბუნებრივია, სწავლების ხარისხთან ერთად, მშობლისთვის უმნიშვნელოვანესია, რამდენად უსაფრთხო გარემოა სკოლებში, სადაც მათი შვილები დღის უდიდეს ნაწილს ატარებენ. რა მდგომარეობაა საჯარო სკოლებში უსაფრთხოების თვალსაზრისით? - ამ საკითხზე განათლების ექსპერტი, სამოქალაქო განვითარების ინსტიტუტის განათლების პროგრამების მენეჯერი თამარ მოსიაშვილი გვესაუბრება. თუმცა მანამდე რამდენიმე მშობელს მოვუსმინოთ.
ანა მიქაძე, მე-11 კლასელის მშობელი: "ჩემი შვილი საბურთალოს რაიონში მდებარე საჯარო სკოლის მოსწავლეა... გასულ წელს, მოულოდნელად პრობლემები დაეწყო... აღმოჩნდა, რომ თანაკლასელი ბიჭები მისთვის რეგულარულად ფულის გამოძალვას ცდილობდნენ, ფიზიკური ანგარიშსწორებით ემუქრებოდნენ, ატერორებდნენ, კონფლიქტი თანდათან გამწვავდა და საქმე იქამდე მივიდა, ორმა თანაკლასელმა ბავშვს სცემეს, სანამ დირექტორი და მანდატური მივიდნენ, თავისი მოასწრეს. სკოლის დირექტორმა კი დასჯის ასეთ მეთოდს მიმართა: სამივე ბავშვი სხვადასხვა კლასში გადაიყვანა, ეს არის გამოსავალი? ჩემი შვილი თავს დაუცველად გრძნობს, ამიტომ სკოლამდე ვაცილებთ, ხან მე, ხან ჩემი მეუღლე, წელსაც ასე იქნება.. სხვა სკოლაში გადასვლაზე კი კატეგორიულ უარს ამბობს, ალბათ არ უნდა "დამარცხებულის" სტატუსით სხვა თანატოლებთან მისვლა, ახლა დახმარებისთვის ფსიქოლოგს მივმართეთ."
ლია კოპალიანი, მე-8 კლასელის მშობელი: "ჩემს შვილს, სიმართლე გითხრათ, თანატოლებთან ურთიერთობაში პრობლემა არა აქვს. მე სხვა რამ მაშინებს - ჩემი შვილის თანაკლასელებს დანები დააქვთ, კარგი ბავშვები არიან, მაგრამ რა იცი, რა ხდება. ალბათ, უფრო მკაცრი კონტროლი უნდა იყოს ამ კუთხით. იმას არ ვითხოვ, რომ ყველა გაჩხრიკონ, მაგრამ რისკის შესამცირებლად რაღაც მექანიზმები ხომ უნდა არსებობდეს?!"
თამარ მოსიაშვილი: "პრობლემა წლების მანძილზე ის იყო, რომ მანდატურის ინსტიტუტი გააიგივეს უსაფრთხო სკოლასთან, რაც არასწორია, რადგან მანდატური კონტროლზე ორიენტირებული უსაფრთხოების ინსტრუმენტს წარმოადგენს, მაშინ, როცა არანაკლებ და უფრო მეტადაც მნიშვნელოვანია სკოლაში ზრუნვაზე ორიენტირებული უსაფრთხოების დანერგვა.
- რა იგულისხმება ზრუნვაზე ორიენტირებულ სკოლის უსაფრთხოებაში?
- ზრუნვაზე ორიენტირებული უსაფრთხო სკოლის პროგრამა გულისხმობს კონფლიქტების დარეგულირებას სკოლაში, არა მარტო მანდატურის, არამედ მასწავლებლის, დამრიგებლის, ფსიქოლოგის მიერ, როცა მათ კარგად იციან, როგორ გაართვან თავი კონფლიქტების მოგვარებას, ამ პროცესში უფრო მეტად ჩართავენ მშობლებს. მაგიური ფორმულა არ არსებობს, სკოლის უსაფრთხოება დაკავშირებულია იმასთანაც, სად მდებარეობს სკოლა. თუ სკოლა ისეთ რაიონშია, სადაც კრიმინოგენური სიტუაცია დაძაბულია, ხშირად ხდება დანაშაული, შორიახლოს იყიდება ნარკოტიკები, არის პროსტიტუციის შემთხვევები - საფრთხის რისკი ამ სკოლაში ცხადია, მაღალია.
- როგორია დანაშაულის დონე სკოლაში?
- როდესაც ვუღრმავდებოდით ამ კითხვას და ვეკითხებოდით, რა წყაროზე დაყრდნობით საუბრობენ ამ თემაზე - შვილმა უთხრა, მეზობელმა უამბო თუ მასმედიის საშუალებით შეიტყო, აღმოჩნდა, რომ უპირველესი წყარო მასმედიაა. აღსანიშნავია ისიც, რომ თუ სკოლა კონტროლზე ორიენტურებულ უსაფრთხოებას აირჩევს და გააძლიერებს, მაგალითად, მანდატურის ინსტიტუტს და სხვა მკაცრ მეთოდებს, მაშინ სასკოლო კონფლიქტმა შესაძლოა, ქუჩაში გადაინაცვლოს და თუ რა მოხდება ქუჩაში, რაში გადაიზრდება ეს კონფლიქტი, ძნელი სათქმელია...
- სანიტარიულ-ჰიგიენური თვალსაზრისით რამდენად უსაფრთხოა დღევანდელი სკოლა? რა მდგომარეობაა სასადილოებში, კვების ობიექტებში?
- ასეთი საკითხები სკოლის ადმინისტრაციამ უნდა აკონტროლოს. მნიშვნელოვანია მოსწავლეების აზრიც. ინტენსიური ურთიერთობა გვაქვს მოსწავლეთა თვითმმართველობებთან და მოზარდები ცალსახად აღნიშნავენ, რომ სასკოლო სასადილოებში უკეთესი პირობები უნდა იყოს. ბუნებრივია, სკოლამ ისეთ კომპანიებთან უნდა დადოს ხელშეკრულება, ვინც ეკოლოგიურად სუფთა პროდუქტს შეიტანს, ასეთი პროდუქტი კი იაფი არ არის. ამ შემთხვევაშიც ეკონომიკური ფაქტორი იწევს წინ, აქვს კი დღეს ყველა მოსწავლეს სკოლის სასადილოში შედარებით ძვირადღირებული საკვების ყიდვის საშუალება? ამიტომ ჩვენში როგორი შესაძლებლობის ბავშვებიც დადიან სკოლაში, სასადილოც დაახლოებით ისეთივეა.
- თუ არის მასწავლებლების მხრიდან საჩუქრების, ქრთამის აღების შემთხვევები?
- ბოლო ხანს ამგვარი ფაქტების შესახებ არ მსმენია, მაგრამ ფაქტია, რომ მასწავლებლები კერძოდ ამზადებენ საკუთარ მოსწავლეებს, რაც არაობიექტურობის საფუძველი ხდება და პირდაპირ ეწინააღმდეგება პედაგოგის ეთიკის კოდექსს... ამასთან, კანონით სკოლას შეუძლია მოსწავლეს დამატებითი საგანმანათლებლო მომსახურება შესთავაზოს, რომლის თემა და პროგრამა წინასწარ განსაზღვრული უნდა იყოს.
სკოლაში შვილი რომ არ დაგიჩაგრონ
ურჩიეთ, - არ აგრძნობინოს პოტენციურ მჩაგვრელს ან სხვა ხულიგანს, რომ ცუდ ხასიათზე დააყენა. მოერიოს შიშს და დაუბრუნოს მას "ხურდა".
ასწავლეთ, რომ არ მოიქცეს, როგორც მსხვერპლი - ბავშვები, რომლებიც თავდაჯერებულად იქცევიან უფრო ნაკლებად ხდებიან ჩაგვრის ობიექტები.
თქვას "არა" თავდაჯერებულად - როდესაც "მოწინააღმდეგეს" ესაუბრება, ხმა უნდა ჰქონდეს მკაცრი და არა გაწვრილებული ან შეშინებული. პოტენციურ მჩაგვრელს თვალებში უყუროს იმის დასამტკიცებლად, რომ არ ეშინია.
ბავშვის (ბიჭის) თვითშეფასების ამაღლებისთვის ერთ-ერთი ყველაზე კარგი საშუალება მისი რომელიმე აღმოსავლურ ორთაბრძოლაზე ან ბოქსზე ტარებაა.
ნინო კვიტაშვილი
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)