ხმაური ადამიანის ცხოვრებისა და საქმიანობის ბალანსის ხელშემშლელი ერთ-ერთი ფიზიკური ფაქტორია, რომელსაც ფიზიოლოგიური და ფსიქოლოგიური პრობლემების გამოწვევა შეუძლია. ამიტომაცაა, რომ განვითარებული ქვეყნების დიდ ქალაქებში ხმაურის დონეს ლამის ისევე აკონტროლებენ, როგორც გადასახადის გადამხდელებს.
თენგიზ კოჩინაშვილი, ტექნიკურ მეცნიერებათა დოქტორი: - იცით, ხმაური როგორ მოქმედებს ადამიანის ჯანმრთელობაზე? ხმაურის შედეგად ჩნდება კუჭის, გულ-სისხლძარღვთა და ნერვული დაავადებები. ჩვენი საზოგადოება ხმაურს შეჩვეულია და ყურადღებას არ აქცევს. ჩაივლის მანქანა საშინელი რახრახით, შეგვაწუხებს და უმალვე ვივიწყებთ. ხმაური არა მხოლოდ თბილისის, არამედ ყველა დიდი ქალაქის პრობლემაა. თუმცა, საქართველოში ამის მოსაგვარებლად არ არსებობს კანონმდებლობა და საკანონმდებლო აქტები. 2006 წელს შევიმუშავეთ კანონი ხმაურისა და ელექტროგამოსხივების შესახებ, თუმცა ის პარლამენტმა არ მიიღო, ალბათ თანხების უქონლობის გამო. თბილისის პრობლემა ძირითადად სატრანსპორტო ხმაურია - საავტომობილო, სარკინიგზო და საავიაციო. ახლახან გარემოს დაცვის სამინისტროსთან ერთად ექიმებმა დაადგინეს ხმაურის დასაშვები ნორმები. თბილისში არსებული ხმაური კი ნორმას 4-ჯერ აჭარბებს. ხმაური დეციბალებში იზომება. ნორმა დღისით 55 დეციბალია, ღამით კი - 45. საავტომობილო ხმაური 20 დეციბალით აჭარბებს ნორმას, სარკინიგზო 15-ით, საავიაციო ახლახან გაზომეს ვაზისუბანში და 10 დეციბალით აჭარბებს. Gგარდა ამისა, რატომღაც მოდური გახდა მაყუჩებგადაკეთებული მანქანებით და მოტოციკლებით მოძრაობა. ეს კატეგორია საზოგადოებას ღამის საათებში ძალიან აწუხებს. ასევე, ხმაურიანია მშენებლობებზე არსებული დანადგარები, ბენზინგასამართი სადგურები და სუპერმარკეტებიც, სადაც დიდი რაოდენობით არის მაცივრები და კონდიციონერები. თბილისში ყველაზე მეტი ხმაური ვარაზისხევშია - 78 დეციბალი, დანარჩენ ქუჩებში კი - 74-76. ხმაური ნებისმიერ დიდი ქალაქშია, თუმცა ევროპაში ეს სამსახური კარგად მუშაობს, აქვთ მკაცრი კანონები, იქ ტელევიზორსაც კი ვერ ჩართავ ხმამაღლა, მეზობლების ყვირილსა და ხმაურსაც კი აპროტესტებენ, მანქანა თუ ხმაურით გაივლის, აჯარიმებენ, რკინიგზა ხმაურის ჩამხშობ 4-მეტრიან ეკრანებშია ჩასმული. ვცდილობთ, ეს პრაქტიკა აქაც დავნერგოთ. ევროპის ქვეყნების ქუჩებში ხმაურის დონე დაახლოებით 65 დეციბალია, დიდი სხვაობა არ არის, მაგრამ საგრძნობია. თბილისი-გორის და თბილისის შემოვლითი გზების მშენებლობისას მიგვიწვიეს როგორც სპეციალისტები, ჩვენც გავეცით რეკომენდაციები, მაგრამ მხოლოდ ერთი ეკრანი დააყენეს სკოლასთან, სხვა არაფერი გაუთვალისწინებიათ"...
მაკა ქობალია
ყოველკვირეული გაზეთი "ყველა სიახლე"
(გამოდის ოთხშაბათობით)